TORNAR

Un de cada quatre alumnes catalans no supera la prova de 6è de Primària

Maragall: 'Els resultats no són acceptables'

Dijous, 11 juny 2009. 16:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
L'endemà de la vaga convocada pels sindicats contra el sistema educatiu català, l'avaluació de la prova dels alumnes de 6è de primària mostra que un 25% dels alumnes catalans no l'ha superat. Això vol dir que més de 15.000 alumnes no han assolit les competències bàsiques en matèries lingüístiques i matemàtiques al final de la primera etapa de l'educació obligatòria. Els resultats confirmen que la procedència socioeconòmica de les famílies determina molt el rendiment escolar i conclou que no hi ha diferències importants entre el nivell de català i el de castellà. El conseller d'Educació, Ernest Maragall, que ha reconegut que els resultat 'no són acceptables' per al sistema educatiu (àudio).

Un alumne de 6è fent la porva aquest mes de maig - ACN

Un alumne de 6è fent la porva aquest mes de maig - ACN

La prova de 6è de Primària s'ha fet per detectar fins a quin punt els alumnes catalans han assolit les competències lingüístiques i matemàtiques bàsiques. Els resultats indiquen que el 24'2%, en llengua catalana, el 27,4%, en llengua castellana, i el 24,2%, en matemàtiques, no les han assolit adequadament. Els percentatges augmentarien negativament si s'haguessin tingut en compte els alumnes amb necessitats educatives específiques o els nouvinguts que porten menys de dos anys a Catalunya. Aquestes representen el 8% de l'alumnat de 6è de Primària català.

El nivell socioeconòmic dels alumnes influeix molt significativament en el rendiment escolar, aquesta és una conclusió que 'ja coneixien', en paraules de Maragall, i que la prova 'ha constatat de nou'. Més del 40% dels que provenen d'un nivell 'baix' no la superen. El 85% dels que provenen d'un nivell 'alt' ho fan sense dificultats.

Els resultats també registren que les escoles de titularitat privada obtenen els millores resultats, seguides de les privades concertades. Els pitjors resultats són per la pública, on quasi un 30% dels alumnes no demostren haver assolit les competències bàsiques. Des d'Educació han restat importància a aquestes dades, ja que l'important és el nivell socioeconòmic dels alumnes i, evidentment, són majoria els de nivell alt en el sector privat.

L'alumnat català, o de procedència de la resta de l'estat espanyol, obté una puntuació molt superior a la dels alumnes de procedència estrangera. Els catalans i espanyols que no la superen són un 21,4%, mentre que els estrangers que no ho fan són un 43,8%. Una dada paradoxal ha estat que, tot i que els estrangers provenen sobretot d'Amèrica Llatina, obtenen pitjors resultats en castellà. Des d'Educació se subratlla que no hi ha diferències significatives entre el nivell de català i de castellà. Aquesta darrera dada confirma per al president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joaquim Prats, que 'qui sap català, sap castellà. I qui no sap català, tampoc sap castellà'.

Maragall i Prats, han subratllat amb insistència que allò important és disposar de dades precises que aporten informació sobre el sistema educatiu, per territoris i per centres (àudio). Maragall, fent un metàfora mèdica, ha explicat que ara no caldrà administrar-li 'antibiòtics' sinó intervenir 'amb precisió quirúrgica'. Ha parlat, però, d'optimisme, assenyalant que 'encara som a temps d'actuar'.

Resultats territorials

El Departament d'educació està elaborant l'anàlisi territorial dels resultats d'aquestes proves. De moment, però, ja han posat a disposició del professorat de cada centre, la manera de poder descarregar els informes del centre i poder enviar el model d'informe a les famílies.


4 Comentaris

P

Pau

Igualada

12 de juny 2009.19:16h

Respondre

Aquestes dades realment són llastimoses però contraposan-me al Pere jo penso que no és que en l’escola concertada hi hagin més bons resultats, sinó que el fet de no haver-hi gran... Llegir més representació d’aquestes classes de les que es parla en l’article, de les quals en suspen un 40%, fa que els resultats siguin més alts.
I per cert Andreu no saps que els treballadors tenen el dret de fer vaga, i que a més als professors quan fan vaga sels hi desconta una bona part del sou? És a dir que segurament tenen un bon motiu per fer vaga.

J

Jordi

Igualada

12 de juny 2009.11:41h

Respondre

És la crua realitat, es veuen dades molt interessants i sorprenents a la vegada, però mentre el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu va fent proves en el model actual per veure si... Llegir més és eficient o no, generacions d’alumnes van passant per sobre d’un model ineficient i no acceptable agreujant cada vegada més la situació.

P

Pere P

Igualada

12 de juny 2009.09:56h

Respondre

El més llastimós del cas, es que ja fa anys que es parla que el nivell dels nostres fills és molt baix. Ara ho tenen assegurat amb les proves a 6e de primària.
Alguns mestres fan vagues quan es... Llegir més proposa fer una hora més de classe. D’altres fan vagues en contra de les escoles concertades, que ara pel que es veu son les que treuen més bons resultats.
Com és que no hi hagi professionals de l’ensenyament que proposin fer vagues per exigir un model educatiu de més nivell que pugui potenciar l’aprenentatge i coneixements dels escolars ?

A

Andreu

IGD

12 de juny 2009.08:55h

Respondre

i despres els mestres dels nostres fills no paren de fer vagues! Menys queixar-se i més ensenyar a llegir i esciure!

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.