Descoberta una nova espècie d'homínid fossilitzat als Hostalets

Després d'en Pau, neix en Lluc

societat
Dimarts, 2 juny 2009. 12:30. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Una mandíbula i una cara fossilitzades d'una nova espècie d'homínid, al qual han anomenat "Anoiapithecus brevirostis", han estat trobades per investigadors de l'Institut Català de Paleontologia (ICP) a l'abocador de Can Mata, als Hostalets de Pierola. Es calcula que aquesta nova espècie que s'ha descobert va viure fa gairebé 12 milions d'anys, i pot aportar molta informació de l'evolució dels homínids. Després de la descoberta d'en Pau, aquest nou fòssil ha estat batejat com a Lluc.

Restes fòssils d'en Lluc / ICP

Simulació de la cara d'en Lluc, creada a partir del fòssil trobat / ICP

Des d'ahir dilluns, diversos mitjans nacionals com s'han fet ressò d'aquest nou descobriment als Hostalets de Pierola; una zona coneguda en el món de la paleontologia des de principis del segle XX per la presència de nombrosos jaciments d'animals fòssils.

El novembre del 2004, un altre fòssil, en Pau (Pierolapithecus catalaunicus), va ser presentat com un element clau en l'evolució humana. La prestigiosa revista Science va col·locar Catalunya en el mapa paleontològic mundial, gràcies a la troballa d'un fòssil de 13 milions d'anys, també als Hostalets de Pierola, que podria ser el nostre rebesavi.

En Lluc

Segons lamalla.cat, l'estudi d'un grup d'investigadors de l'Institut Català de Paleontologia (ICP-UAB) sobre les restes fòssils d'un gran simi, de fa 11,9 milions d'anys i trobats el 2004, apunten que l'origen de la família actual dels homínids estaria a l'Àrea Mediterrània. Les restes en què es basa la hipòtesi corresponen a les d'un mascle d'un nou gènere de primat ('Anoiapithecus brevirostris'), i a qui s'ha donat el nom col·loquial de Lluc.

Com informa el portal 3cat24.cat, els investigadors catalans han explicat que aquesta espècie de trets que estan a mig camí entre els homínids moderns i els primitius, com per exemple el seu rostre: l'os de la cara recuperat mostra que tenia el morro pla (com nosaltres), i per tant, és una espècie més propera que no pas les restes d'homínids trobades a Kènia, que es creia que eren les més emparentades amb els humans. En tot cas, els investigadors han volgut deixar clar que no és cap "baula perduda", però sí que els pot ajudar en la investigació de l'evolució dels homínids.

Les restes de Lluc, a més de les seves característiques modernes (una obertura nasal àmplia en la base o un paladar profund) presenta també caràcters primitius: esmalt dental gruixut o una mandíbula molt robusta, propis dels hominoides primitius del Miocè Mitjà d'Àfrica (afropitècids). Al costat d'aquesta barreja de trets, Lluc comparteix algunes característiques amb els únics keniapitecins que van sortir d'Àfrica i van colonitzar el Mediterrani: Kenyapitecus i Griphopithecus.

L'abocador de Can Mata

Aquest jaciment és actualment una zona de recerca de l'Institut Català de Paleontologia. L'any 2004 es va fer el descobriment més important, un crani i un esquelet parcials de "Pierolapithecus catalaunicus", una espècie de simi antropomòrfic, que va ser publicat a la prestigiosa revista "Science".

2 Comentaris

p

pau

conca

2 de juny 2009.15:38h

Respondre

Serem ’Anoiapithecus brevirostris’ o no serem!

a

andreu

Barcelona

2 de juny 2009.14:48h

Respondre

Felicitats, anoienccs, no sabeu la sort que teniu. A veure si sabeu potenciar correctament aquet potencial turístic!

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.