TORNAR

Oportunitats comercials amb elèctrics

Viridis Mobilitat ens apropa a la mobilitat elèctrica

societat
Dimarts, 10 juliol 2012. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
En l’anterior article vàrem parlar dels avantatges i funcionament del vehicle elèctric en el seu ús. Aquest, està dedicat a tot l’entorn del vehicle elèctric econòmicament parlant.

Cotxe elèctric

Estem prenent consciència del canvi d’hàbits a realitzar per tal de preservar el nostre planeta. Els governs també estan incentivant a aquests canvis amb ajudes a l’estalvi i projectes de sostenibilitat. Les males llengües també parlen de despendre’ns de la dependència del petroli, no sols per la falta d’aquest, si no pel poder dels que l’ostenten, per arribar a ser energèticament independents.

Entorn a l’ecologia, la cura del medi ambient, l’estalvi energètic i econòmic per redundància i la proliferació del vehicle elèctric (VE), podem trobar noves oportunitats comercials o empresarials amb un futur que s’està començant a escriure en aquests moments. El vehicle elèctric és sols una petita part de tot un nínxol de mercat del que diuen estarà en constant creixement durant els propers anys. Quan parlem d’aquest nínxol, es pot desgranar en molts subnínxols estretament relacionats que per sí sols poden no semblar importants, però en un conjunt produeix un canvi.

El VE com a component ecològic

Una de les formes de poder controlar la contaminació produïda en la nostra llar, negoci, empresa o la nostra forma de viure és a través de la petjada de carboni. Com va dir un directiu de PepsiCo, si no ho podem mesurar, no ho podem reduir. La petjada de carboni no és més que comptabilitzar les emissions de CO2 a través d’uns paràmetres establerts. Un cop realitzat l’estudi de la petjada de carboni, és quan podem començar a modificar hàbits, climatització amb ventiladors, il·luminació per leds, sistemes de calderes per biomassa, sistemes eficients de consum d’aigua o mobilitat elèctrica per reduir tant la contaminació com les despeses. Cotxes, motos o altres sistemes de mobilitat personal com les bicicletes, destinades a la policia, empreses de repartiment, agents comercials, transport urbà de viatgers, manteniment, jardineria, vigilància, obres.... poden utilitzar el vehicle elèctric com a forma de reduir la seva petjada de carboni.

Les smartcities o ciutats intel·ligents, per dir-ho d’una forma popular, és una ciutat compromesa amb el seu entorn, amb elements arquitectònics de vanguàrdia, on les infraestructures estan dotades de les solucions tecnològiques més avançades per a facilitar la interacció amb el ciutadà, fent-nos la vida més fàcil. Està estretament relacionat amb la millora ambiental i la eficiència energètica de la ciutat i la mobilitat, com també en el desenvolupament tecnològic.

Oportunitats enfocades al VE

La implantació del VE és multidisciplinari i directament orientat al vehicle. En estudis, la Generalitat ja te avançat la incorporació de branques d’estudi del vehicle elèctric. Es necessitaran enginyers, professionals tècnics especialitzats i mecànics per aquests vehicles, tant sigui per reparar-los, realitzar transformacions de vehicles tèrmics a elèctrics o I+D per la fabricació o la industria auxiliar del VE. L’auxiliar vindrà donada per disseny i fabricació de components d’aquests vehicles (on no deferirà molt del que tenim ara, para-xocs, vidres, intermitents... ) al I+D, producció, distribució de components i recanvis de motors elèctrics, variadors, controladors i bateries entre d’altres. Les bateries, s’utilitzen en multituds d’aparells i maquinària elèctrica, i ja s’estan començant a crear empreses d’optimització, reparació i reciclatge d’aquestes. Les bateries reciclades per exemple es fan servir com acumuladors d’electricitat per a panells d’energia solar o acumuladors d’electricitat per casa, on no necessàriament han de ser bateries noves. El liti dels VE finalment es pot reciclar per crear noves bateries. Tinguem en compte els I+D que s’estan fent amb les piles d’hidrogen i els superacomuladors.

El subministrament d’energia dels VE és amb electricitat produïda de moltes maneres. La investigació de noves formes de produir electricitat més sostenible, serà clau en el futur. Els vehicles “reomplen” a través de carregadors, que hauran d’estar instal·lats en totes les cases i llocs per on ens movem, carregadors super ràpids per les rutes llargues en autopistes i autovies, i de càrrega lenta o semi ràpida en aparcaments. Per tant la fabricació d’aquests punts de càrrega tant sigui per cable o per inducció i posteriorment la instal·lació seran claus per a la implantació.

Amb la modificació de lleis, s’ha creat la figura del Gestor de Càrrega, per poder vendre electricitat sols als VE. Al igual que les places de minusvàlids, la llei obliga (ara tenen una demora en la instal·lació) a tenir punts de càrrega. Els punts de càrrega hauran d’estar instal·lats en pàrquings públics, zones blaves, zones d’oci, comunitats de veïns... en definitiva a tot arreu on hi hagi un aparcament. Els gestors de càrrega serien els encarregats de fer la inversió d’instal·lació d’aquests, cobrant per a la seva utilització. Un centre comercial, una comunitat de veïns o una ciutat, podria subcontractar el servei de càrrega dels VE, així com es fa amb els parquímetres. Les benzineres a prop d’autovies o autopistes, serien les ideals per a recàrregues ràpides i super ràpides, on si encara no el tenen, haurien d’habilitar un espai per a que els clients puguin estar tranquil·lament quinze minutets mentre es carrega el vehicle.

Hi han molts altres espais on avarcar, com podrien ser les competicions esportives de VE on estudis, I+D, fabricació, etc... s’ajunten per a trobar un millor rendiment del VE, però ens estendríem molt.

Oportunitats a partir del VE

L’ús de VE, portarà la necessitat, d’oferir nous serveis especialment creats per a ell, així com en el seu moment va ser l’aparició dels serveis d’assistència en carretera.

El VE s’ha de veure per a moltes empreses i negocis com una oportunitat de renovar-se ja sigui en els serveis oferts com en la seva forma de treballar. Per a emprenedors, un nínxol de mercat a explorar i explotar.

Hotels, restaurants, entorns turístics, gimnasos, centres comercials etc, poden oferir punts de càrrega per als seus clients. En aquests moments, no és una forma de guanyar diners extres amb la instal·lació d’aquests, però sí una eina de màrqueting i de servei al client, com pot ser el ara ja popular “WiFi per a clients”. Les pàgines web dedicades a la localització de punts de càrrega, serà una nova forma de publicitat i posicionament del negoci a la xarxa, encaminat justament a aquests tipus d’usuaris.

Si el que es busca és fer negoci amb VE, es pot muntar un lloguer de bicicletes elèctriques amb seu a un hotel, una casa rural, un càmping o a un entorn turístic. Altres vehicles de lloguer com quadricicles, seaway, cotxes, motos o quads elèctrics per realitzar rutes per entorns naturals, ciutats o ús diari. També la possibilitat de posar una botiga de mobilitat elèctrica, o de venda de components i recanvis.

S’està parlant de limitar l’accés a vehicles contaminants en centres històrics de ciutats, amb la idea de limitar també la quantitat de vehicles que hi puguin circular així siguin elèctrics. Una xarxa de distribució interior necessàriament amb vehicles elèctrics, potser serà obligatòria. Per ara, ja existeixen empreses on tenen com aliats als VE per al seu dia a dia. Hi han cadenes de supermercats utilitzant VE per al repartiment als domicilis, pizzeries i negocis de menjar utilitzant motos elèctriques per portar el producte de forma una mica més ecològica (i econòmica)... Empreses de paqueteria on tota la seva flota de vehicles son elèctrics. S’estudien les rutes per a que els vehicles tinguin temps d’una recàrrega per exemple a l’hora de dinar... Els repartidors de correspondència en bici, tranquil·lament poden portar-la elèctrica... taxistes, autoescoles, vehicles de cortesia... Fins i tot, una empresa d’ambulàncies ja te una flota de sis VE per a trasllats no urgents.

L’Anoia, està estratègicament situada al centre de Catalunya, on per les autonomies que tenen ara els vehicles elèctrics, els deixa arribar còmodament de gran part del territori. Per entorn, distància tant de Barcelona com de Lleida, sent lloc de pas de l’Autovia A2..., creiem és ideal per potenciar la mobilitat elèctrica. Fires especialitzades, trobades de VE i les noves infraestructures que s’estan creant com el Campus Motor i el polígon de Can Parera a Castellolí, podria potenciar a la comarca la instal·lació d’empreses dedicades al VE, tant siguin de components o fabricació de vehicles, tenint ParcMotor i tota la comarca com a banc de proves.

Viridis Mobilitat


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.