TORNAR

El fiscal demana inhabilitar l’exalcalde de Cabrera d’Anoia per prevaricació

També estan acusats dos exregidors i l'exarquitecte municipal

politica
Dimecres, 11 abril 2012. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
El fiscal demana una pena de deu anys d’inhabilitació per a l’exalcalde de Cabrera d’Anoia, Salustià Monteagudo, dos exregidors i un exsecretari municipal per prevaricar a favor d’un antic arquitecte municipal, que va comprar sis finques que ell mateix havia taxat per sota del preu de mercat. 

Salustià Monteagudo va ser alcalde durant setze anys

En l’escrit de conclusions provisionals, el fiscal acusa l’exalcalde Monteagudo, al dos exregidors, Miquel M.B. i Dionisio V.H., i a l’exsecretari municipal Manuel E.M., per un delicte continuat de prevaricació i com a cooperadors necessaris en un delicte continuat de negociacions i activitats prohibides.

El fiscal també demana que s’inhabiliti durant sis anys i es multi amb 14.400€ a l’exarquitecte municipal Jordi C.B., acusat d’un delicte continuat de negociacions i activitats prohibides.

Monteagudo, alcalde durant setze anys

Salustià Monteagudo (PSC) va ser elegit per primera vegada com alcalde de Cabrera d’Anoia a les eleccions municipals del 1991 i es va mantenir de forma ininterrompuda al càrrec fins al 2007, després d’encadenar quatre mandats consecutius.

Segons el fiscal, l’exalcalde, els dos exregidors i l’exsecretari municipal van col·laborar amb l’exarquitecte municipal per a facilitar-li els tràmits per a què pogués comprar les sis finques, que prèviament s’havien taxat a un preu inferior al del mercat.

En el seu escrit, el fiscal detalla que l’exarquitecte municipal va adquirir al maig del 2002 una parcel·la de propietat municipal a la urbanització Can Ros de Cabrera, per un valor de 5.449,5€, després de què quedés deserta en una subhasta. Per a poder formalitzar la venda de forma directa, l’exalcalde acusat va arribar fins i tot a enviar una sol·licitud d’informe previ al departament de Governació de la Generalitat, en la què ometia que l’interessat en comprar la parcel·la era el llavors arquitecte municipal, segons el fiscal.

Posteriorment, al juny del 2002, el consistori va fer una nova subhasta de tres solars municipals, a la mateixa urbanització, així com de quaranta parcel·les o solars edificables a la urbanització Castell de Cabrera. L’arquitecte acusat va fer una taxació de les finques que l’interessaven en les què ‘atorgava un preu molt baix i allunyat del mercat immobiliari d’aquell moment’, segons el fiscal, i després va concórrer a la subhasta pública, en la què va licitar per a cinc finques. El llavors alcalde, els regidors i el secretari municipal van afavorir l’arquitecte de comú acord, decidint adjudicar les finques als millors postors, ja que sabien que Jordi C.B., coneixedor de la taxa que ell havia dictat, acabaria sent l’adjudicatari de les cinc parcel·les a les què aspirava, com finalment va ocórrer.

L’oposició ho va denunciar

Després d’aquell tràmit, un regidor de l’oposició va denunciar en un ple del mes de març de l’any 2003 aquesta situació, argumentant que l’adjudicació havia estat indeguda per manifesta incompatibilitat.

Tot i això, l’alcalde i els regidors acusats van imposar la seva majoria i argumentaren que no hi havia cap conflicte d’incompatibilitats perquè l’adjudicatari arriscava econòmicament a l’ajuntament, sense tenir en compte que ho va fer a un preu molt avantatjós, fixat prèviament.

Venda d’una finca abans del termini

D’altra banda, tot i que a les clàusules de condicions s’especificava que les finques adquirides no es podien vendre abans de dos anys, l’arquitecte va vendre una de les parcel·les a la filla de l’alcalde al cap d’un any i deu mesos, segons el fiscal.

Davant d’aquesta situació, el fiscal demana que s’acordi també la nul·litat de les tramitacions fetes a favor de l’exarquitecte municipal, deixant sense efecte les inscripcions practicades a favor seu en el registre de la propietat, sempre que no hi hagi entremig tercers de bona fe.


4 Comentaris

A

Anoiadiari

11 d'abril 2012.12:46h

Respondre

Per un error, al butlletí de titulars enviat per correu electrònic, la fotografia que acompanya el titular d’aquesta notícia no és la correcta. Disculpeu les molèsties. Anoiadiari

j

joan

igualada

11 d'abril 2012.10:31h

Respondre

Gracies per les explicacions, pero i si en una institucio privada que rep fons publics imprescindibles per el seu fontcionament es gestionan els recursos o gestinan-los en el inters particular... Llegir més dels components de la seva junta o equip executiu. Que es?
Gracies

M

Montse L.

IGD

11 d'abril 2012.10:02h

Respondre

Prevaricació segons la Wiquipèdia:

La prevaricació és un delicte que consisteix en que una autoritat, jutge/advocat o funcionari públic dicti una resolució arbitrària en un assumpte... Llegir més administratiu o judicial, sabent que aquesta resolució és injusta, per la qual cosa incompleix els deures del funcionariat.
Aquesta actuació és una manifestació d’un abús d’autoritat. Està sancionada pel Dret penal, que busca la protecció tant del ciutadà com de la pròpia Administració.

La prevaricació té els següents requisits:
-La persona que realitza la prevaricació ha de ser una autoritat o funcionari.
-Ha d’estar en l’exercici del seu càrrec.
-Que la resolució injusta es dicti sabent que ho és. Ha d’existir dol.

j

joan

iualada

11 d'abril 2012.05:54h

Respondre

Algu pot definir-me que es exactament prevaricacio?
Afecta solsament acarrecs politics?
Afectatambe a responsables de institucions privades amb ajuts i subvencions publiques?
Gracies

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.