Els neandertals van fer servir l’Abric Romaní com un espai multiusos

Així es constata en un estudi de l’IPHES publicat recentment a la revista Quaternary Internationa

cultura
Dijous, 16 juny 2011. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
En el món científic hi ha qui defensa que els neandertals era una espècie que sempre efectuava les mateixes activitats d’una forma podríem dir repetitiva, és el que se’n diu estassis neandertal: sempre elaborant el mateix tipus d’eines, sempre caçant els mateixos animals, fins al punt que s’ha definit el que es coneix com a menú neandertal (integrat per cérvol, cavall i grans bòvids), reproduint en tots els casos els mateixos patrons d'ocupació, etc. Ara, però, un estudi publicat recentment a la revista Quaternary International i efectuat per l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social) trenca tòpics i demostra que, per exemple, Homo neanderthalensis era capaç d’utilitzar el mateix espai de maneres molt diverses, segons les seves necessitats. És el que s’ha nomenat 'connecting areas'.

En aquest treball –apunta Jordi Rosell, investigador principal que signa l’article, entre altres membres de l’IPHES- nosaltres constatem que a l'Abric Romaní de Capellades hi ha hagut ocupacions molt senzilles, probablement d'unitats familiars, que feien un sol fogar i ja està (nivell H, 40.000 anys), fins a d’altres tremendament complexes, amb el funcionament de diversos fogars simultàniament'.

Per arribar a aquesta conclusió s'ha dut a terme un treball de remuntatges d'ossos de diferents restes da fauna (cavalls, cérvols, grans bòvids i rinoceronts principalment) localitzades durant les excavacions que l’IPHES desenvolupa a l’Abric Romaní, amb predomini d’aquells elements esquelètics que tenen un alt valor nutritiu. Això consisteix en intentar encaixar tots els trossos, tenint en compte la seva posició espacial. En aquest sentit, Rosell explica: 'les línies de connexió que s'estableixen al nivell J (ocupació complexa, fa 50.000 anys) mostren que hi havia relació entre un fogar i l'altre'. Ara bé, el perquè és traslladen els diferents fragments d'os entre un fogar i l'alte encara és un misteri –afirma l’investigador de l’IPHES-, però ho feien. Nosaltres pensem que era per compartir el menjar'.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.